Tuesday 18 February 2014

FIBER YANG SEMAKIN DILUPAKAN

Assalamualaikum semua...

Hari ni hati meronta-ronta nak tulis pasal FIBER...nak tau kenapa??? sebab ramainya pelanggan yang datang mengalami masalah sembelit. Apa kaitan fiber dengan sembelit yer? Memang ada kaitannya. Bukan sembelit sahaja, NAK TURUN ATAU KAWAL BERAT BADAN PUN BOLEH. Macam best jer kan.

APA ITU FIBER?

"Fiber is also known as roughage. It is the indigestible part of plant foods that pushes through our digestive system, absorbing water along the way and easing bowel movements".

JENIS-JENIS FIBER

Fiber terdiri daripada non-starch polysaccharides seperti cellulos, dextrins, inulin, lignin, chitins, pectins, beta-glucans, waxes dan oligosaccharides.

Fiber ni ada 2 jenis iaitu soluble fiber dengan insoluble fiber.


Soluble fiber - ia adalah fiber yang larut air. Mengalami perubahan bentuk apabila melalui saluran pencernaan, di mana ia difermentasikan oleh bacteria, menyerap air dan membentuk gelatin.


Insoluble fiber - fiber yang tidak larut air. Ia tidak mengalami perubahan bentuk semasa melalui saluran pencernaan.

Kedua-dua jenis fiber ni ada dalam plant foods, tapi selalunya dalam kadar yang berbeza.

MAKANAN YANG KAYA DENGAN FIBER

Diet yang seimbang adalah terdiri daripada makanan yang kaya dengan vitamin dan nutrien, tapi mesti elakkan daripada mengandungi lemak tepu (saturated fat) dan perlu diberi perhatian juga pada fiber.
Dairy product, white bread dan other starches adalah mengandungi kandungan fiber yang agak rendah.

Di bawah ni saya list sedikit makanan yang mengandungi kandungan fiber yang tinggi.

real grains - ½ cup cookedSolubleInsoluble
Barley1g4g
Oatmeal1g2g
Oatbran1g3g
SeedsSolubleInsoluble
Psyllium seeds ground (1 Tbsp)5g6g
Fruit (1 medium fruit)SolubleInsoluble
Apple1g4g
Banana1g3g
Blackberries (½ cup)1g4g
Citrus Fruit (orange, grapefruit)2g2-3g
Nectarine1g2g
Peach1g2g
Pear2g4g
Plum1g1.5g
Prunes (¼ cup)1.5g3g
Vegetables (½ cup cooked)SolubleInsoluble
Broccoli1g1.5g
Brussels Sprouts3g4.5g
Carrots1g2.5g


FUNGSI DAN KEBAIKAN INSOLUBLE FIBER

Insoluble fiber mempunyai banyak fungsi termasuk menggerakkan makanan melalui saluran pencernaan dan mengawal paras PH (keasidan) dalam usus.

Kebaikan Insoluble fiber :
  • menggalakkan pergerakkan usus menjadi teratur dan seterusnya dapat mencegah sembelit
  • mempercepatkan pembuangan sisa toksin melalui usus besar (colon)
  • selain dapat mengekalkan nilai PH di tahap optimum di dalam usus, insoluble fiber juga menolong mencegah mikrob daripada menghasilkan bahan toksin yang boleh menyebabkan colorectal cancer.
Sumber makanan yang kaya dengan insoluble fiber termasuk sayur-sayuran terutama dark green leafy one, root vegetable skin, fruit skin, whole wheat products, wheat bran, corn bran, nuts dan seeds.

FUNGSI DAN KEBAIKAN SOLUBLE FIBER

Soluble fiber akan mengikat dengan fatty acids, di mana ia akan melambatkan masa yang diperlukan untuk mengosongkan perut dan meningkatkan penyerapan gula oleh badan.

Kebaikan Soluble fiber :
  • membantu dalam menurunkan paras kolesterol terutama paras LDL (bad cholesterol)
  • It regulate sugar intake...di mana ia sangat berguna terutama kepada pesakit diabetis dan metabolic syndrom.
Makanan yang kaya dengan soluble fiber termasuk kidney beans, pinto beans, brussels sprouts, broccoli, spinach, apple, orange, oatmeal dan whole-wheat bread.


BERAPA BANYAK SOLUBLE DAN INSOLUBLE FIBER YANG KITA PERLU AMBIL?

Menurut Academy of Nutrition and Dietetics, jumlah pengambilan fiber yang dicadangkan untuk wanita adalah sebanyak 25g manakala lelaki 38g sehari. Bagaimanapun, jumlah pengambilan selepas umur 50 tahun adalah kurang sedikit di mana wanita hanya 21g dan lelaki 30g.

Kebanyakkan pakar pemakanan menyatakan kadar bagi insoluble vs soluble fiber dalam kadar 75% : 25% atau 3 bahagian untuk insoluble untuk setiap 1 bahagian soluble. Kebanyakkan makanan yang mengandungi fiber yang tinggi selalunya mempunyai kedua-dua jenis fiber ini. So it should not be necessary to be too careful about dividing them up.

KENAPA FIBER SANGAT BAGUS UNTUK DIAMALKAN

Pengambilan fiber banyak memberi manfaat kepada kesihatan. Menurut University of Maryland Medical Center, pengambilan soluble fiber dapat membantu melindungi daripada penyakit jantung di mana ia dapat membantu dalam menurunkan  paras kolesterol. Pengambilan insoluble fiber pula dapat mengurangkan risiko terjadinya sembelit, kembung, colon cancer dan buasir.

Pesakit diabetis yang mengamalkan pengambilan fiber yang banyak tend to need less insulin berbanding dengan mereka yang tidak atau kurang mengambil fiber.

Sesiapa yang berhasrat untuk MENURUNKAN BERAT BADAN @ UNTUK KAWAL BERAT BADAN boleh mengamalkan pengambilan makanan yang tinggi fiber. Fiber fills you up without adding calories ( fiber calories are not absorbed by your body).

RECENT DEVELOPMENT ON WHY FIBIR IS GOOD FOR YOU FROM MNT NEWS

High fiber diet protects you from stroke. Researchers from the University of Leeds' School of Food Science & Nutrition in Leeds, United Kingdom, reported an association in the journal Stroke4 between eating more fiber and a lower risk of first time stroke.

Fiber intake level key in warding off death. A study conducted by researchers from the National Cancer Institute5 found that those who ate a high-fiber diet decreased their risk of dying over a nine year period compared to those who ate less fiber. A total of 219,123 men and 168,999 women ages 50 to 71 years of age were included in the study.


Masih ramai yang mengadu. Minum air dah BANYAK, dah makan sayur-sayuran dan buah-buahan tapi still selalu sembelit jugak. Ermm, apa kata anda try fiber ni. Senang dan mudah. SEMBELIT hilang BADAN PUN BOLEH KURUS.


Sebarang pertanyaan atau pesanan boleh hubungi kami di :-

Email : frenzpharmacy@gmail.com
Facebook : https://www.facebook.com/frenzpharmacy
SMS/Whatsapp : 0123498291

atau terus ke farmasi kami

Farmasi Az Zahra
(Frenz Pharmacy)
63, Jalan Perdana 4, 
Taman Pulai Perdana 2, 
81110 Kangkar Pulai, 
Johor Darul Takzim.

Office No : 07-5500049


"PREVENTION IS BETTER THAN CURE"



No comments: