Monday 20 January 2014

Perjalanan menuju impian [Part 1]


Assalamualaikum....

Hari ni terdetik di hati nak kongsi serba sedikit perjalanan aku menuju impian aku. Impian aku????
Dah lama aku berangan-angan nak ada farmasi sendiri..supaya aku boleh tolong orang yang memerlukan perkhidmatan aku. Besarnya impian ! Time aku tulis entry ni, farmasi aku ni baru berusia 6 bulan...masih bergelut untuk menstabilkannya dengan modal yang cukup terhad..



Aku termasuk dalam group pertama yang kena compulsary service 3+1 dgn goverment...huhu... Lamanya.. Kalau orang lain mesti suka kan.. Yelah.. keje dgn gomen..sape yg tak nak..tp aku sebaliknya sebab aku memang tak bercita-cita untuk kerja dengan gomen..Konon-konon tak suka kerja gomen tp dekat-dekat 5 tahun gak aku bertapa di situ sebelum akhirnya aku mengambil keputusan untuk say bye bye kat goverment..

Bermulalah pencarian kerja di private...Dengan tak reti buat resumenye..aku copy jer dr mr.google dan hantar ke Guardian..tu je lah tempat yang aku tau..Wahhh...senangnya dpt kerja..tak payah interview bagai terus on jer...hoho..dalam semangat nak kerja Guardian, tetiba kawan aku call kata tempat dia nak pharmacist..better offer...hihi..goyah dah ni bila dengar better offer..dah la time tu aku pregnant..dpt ke cuti bersalin? Kalau baru kerja 3, 4 bulan dah nak bersalin..Redah jelah..aku terima offer kawan aku tu bila bos dia boleh berlebih berkurang dan sgt cool orangnya..dan tak kesampaian la nak kerja Guardian...haha

Tup..tap..tup..tap...ehh,dekat setahun dah aku kerja sini..Agak best walaupun staff agak memeningkan kepala..Tiba-tiba..suatu hari datang seseorang ke kedai..aku ingat customer biasa jer tapi rupa-rupanya dia jugak seorang pharmacist yang tengah cari pharmacist untuk branch baru dia..Tang-tang tu jugak offer kerja kat aku..haaishh..dengar dek staff aku karang...Yang bestnya boleh follow plak ape aku nak...perghh.. macam best jer...mcm syok jer ! market tengah tinggi la katakan time tu..

Gedebak...gedebuk...akhirnya aku terima offer tu..bekerjalah aku dengan majikan baru setelah requirement yang aku nak dia dapat penuhi..Tak sampai setahun di branch baru, aku dipindahkan ke HQ sebab branch tu dia nak tutup..apekah ini???? Hq dia adalah di penempatan yang majoriti bangsa cina..wahh.. communication problem ni sbb penduduk kat situ ramai yang tau cakap cina jer..nama jer dok kat jb..dan satu persatu menda yang terlindung akhirnya sedikit demi sedikit terkeluar...

Di sinilah bermulanya semangat berkobar-kobar nak bukak kedai sendiri..dari impian suam-suam kuku akhirnya jadi panas menggelegak..hihi..Walaupun time tu gaji memang bagi aku sudah lumayan,cuti pn ok,working hour pun pendek jer..tak sampai 8 jam pun,kerja goyang kaki jer tapi hati aku macam dah mula tawar...

I SHOULD DO BETTER THAN THAT!!!!!!!! yang boleh beri value pada diri sendiri dan orang lain..
paling penting aku nak tolong bangsa aku....Wah..time tu semangat memang berkobar-kobar..
Tapi  aku tak ada seposen pun modal..nak mintak parents memang tak lah sebab aku ni bukan anak orang kaya...Aku hanya anak seorang peneroka yang ada ramai adik beradik yang masih bersekolah..
Duit simpanan pun tak ada....buntu seketika...tapi Alhamdulillah ada jalan yang diberikan olehNYA...









To be continue.............



No comments: